Guten Appetit

poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Zupa kalafiorowa z makaronem - wegeteriańska. Wartości odżywcze kalafiora



Przepyszna, lekka i delikatna w smaku zupa kalafiorowa. Ugotowana tylko na wywarze z warzyw, bez wywaru mięsnego. Właściwie prawie wszystkie moje zupy są bezmięsne, oprócz rosołu, grochówki i krupniku. Kalafior to jedno z moich ulubionych warzyw.

niedziela, 28 kwietnia 2013

Schab ze śliwką pieczony w rękawie w sosie śliwkowym


Propozycja na przygotowanie pysznego obiadu ze schabem w roli głównej. Mięso upiekłam w rękawie foliowym. Jest to doskonały sposób na pieczenie nie tylko mięsa, ale także warzyw i ryb. Tak upieczony schab nigdy nie będzie suchy. Proste w przygotowaniu, wyśmienite mięso na świąteczny stół i na niedzielny obiad, a także na przyjęcie znajomych lub przyjaciół.
Pieczenie w rękawie pozwala na przyrządzenie smakowitego mięsa bez potrzeby obsmażania na tłuszczu, lub w ogóle bez użycia tłuszczu. Potrawy tak pieczone są zdrowe i niskokaloryczne.
Użycie rękawa do pieczenia może sprawić, że staniesz sie mistrzem w pieczeniu schabu.

Drożdżówki pełnoziarniste z masą migdałową i stewią


Na podstawie obowiązującej piramidy żywieniowej produkty pełnoziarniste stanowią ważną część właściwie zbilansowanej diety. Mąka pełnoziarnista powstała z całego ziarna: łuski, jądra i kiełka, jest cennym źrodłem błonnika i minerałów, takich jak :fostor, magnez, żelazo. Dietetycy zalecają więc co najmniej 3 porcje produktów pełnoziarnistych dziennie.
Jednym z tych produktów może być ta smaczna bułeczka.

sobota, 27 kwietnia 2013

Kotlet mielony


Poczciwy mielony obok schabowego  należy do ulubionych dań Polaków. Ponieważ jestem tradycjonalistką do moich też. Wykonany z mięsa samodzielnie  zmielonego w domu jest wyśmienity i super uniwersalny. Na ciepło jako dodatek do drugiego dania lub na zimno zamiast wędliny do kanapek. Do kanapek mogłabym jeść je nawet codziennie.
Jak bardzo kaloryczny będzie kotlecik zależy od gatunku mięsa jakie zmielimy. Osobiście nie lubię dodatku mięsa wołowego do mielonych. Najsmaczniejsze są z samej wieprzowiny lub drobiowe, z mięsa indyczego lub wieprzowo-drobiowe.

piątek, 26 kwietnia 2013

"Smoothie" truskawkowo-ananasowe z gruszką


Moje smoothie jest bez lodu i dodatku wody. Na lód jeszcze przyjdzie czas. Upały jeszcze nam nie grożą.
Jest to właściwie przepyszna pulpa owocowa, którą można jeść łyżeczką, taką lubię najbardziej, spokojnie może zastąpić deser. Truskawka w połączeniu z ananasem i dodatkiem gruszki smakuje wybornie. Sami spróbujcie. Jedyny dodatek to ćwiartka limonki do spryskania  gruszki, żeby nie ściemniała, gdy przygotowywałam resztę owoców.

Marchewka duszona z tymiankiem


Choć to już prawie maj, nadal nie ma wielu świeżych warzyw, a są one nieodzownym składnikiem zdrowej diety. Bez nich organizm ludzki nie może funkcjonować prawidłowo.
Ratuje nas poczciwa marchewka, dostępna cały okragły rok. Tak przygotowaną marchewkę na pewno polubicie. Jest to wersja dietetyczna, bez kalorycznej zasmażki.
Przygotowuje się właściwie sama - w międzyczasie innych kulinarnych zabiegów.

środa, 24 kwietnia 2013

Najlepszy deser truskawkowy z tahini i stewią.Właściwości zdrowotne tahini i jogurtu greckiego


Kto nie lubi jogurtu greckiego i truskawek ? A do kompletu smak chałwy! Połączenie idealne. To najlepszy deser jaki kiedykolwiek zrobiłam. Lepszego też nie jadlam. Tu bita śmietana zdecydowanie przegrywa konkurencję. I to nie tylko z powodu wysokiej zawartości tłuszczu. Zanim przygotowałam owoce zjadłam pół miseczki kremu chałwowego i zabrakło mi do przystrojenia góry. Lekko kwaskowate owoce (dodałam maliny) ze słodyczą chałwy tworzą genialny mix smakowy.

wtorek, 23 kwietnia 2013

Halibut z chrzanową panierką na puree z zielonego groszku.Właściwości zdrowotne ryb i zielonego groszku


Ryby wiadomo, są nie tylko smaczne ale i bardzo zdrowe. Znajdziemy w nich pełnowartościowe białko o wysokiej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę D, szereg składników mineralnych jak: jod, selen, fluor, magnan czy wapń. Najistotniejszym składnikiem odżywczym w jaki bogate są ryby to kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Te mają korzystny wpływ na:
- układ krążenia, bo chronią przed powstaniem blaszki miażdżycowej

niedziela, 21 kwietnia 2013

Greckie pełnoziarniste wianuszki sezamowe. Wartości zdrowotne sezamu




Przepis pochodzi z opakowania mąki. Zafrapowal mnie na tyle, że postanowiłam go wypróbować. Bułeczki bardzo zdrowe i sycące, bo upieczone w całości z mąki pełnoziarnistej.
A wiadomo, że produkty pełnoziarniste to jeden z najzdrowszych rodzajów pożywienia.
Mąka pełnoziarnista jest bogata w błonnik, który jest niezbędny, aby nasz organizm dobrze radził sobie z trawieniem. Jedzenie pełnoziarnistych produktów jest korzystne dla serca - pomaga pozbyć się złego cholesterolu, prowadzi też do redukcji groźnego dla zdrowia tłuszczu trzewnego. Produkty pełnoziarniste są korzystne również dla cukrzyków, ponieważ nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu glukozy po jedzeniu. Świetnie zaspokajają głód poprzez pęcznienie, dzięki któremu czujemy się syci i nie podjadamy. A to ułatwia trzymanie naszej wagi w ryzach.
Dodatkowo wartość odżywczą bułeczek podnosi sezam.

piątek, 19 kwietnia 2013

Spätzle (szpecle) orkiszowe pełnoziarniste


Oto następna propozycja spätzli pełnoziarnistych. Tym razem z mąki orkiszowej i grysiku orkiszowego. Również smakowite, lecz bardziej dla wielbicieli trochę twardszych kluseczek. Nam z mężem bardzo smakowały.

Spätzle (szpecle) z zielonymi szparagami i boczkiem


Spätzle pełnoziarniste, dzięki sporej zawartości węglowodanów - to dobry pomysł zarówno na lekki obiad jak i sycącą kolację. Tak skomponowana kolacja świetnie zaspokoi głód, uspokoi i pomoże Ci zasnąć.
Dodatek szparagów sprawi, że danie będzie smaczniejsze, bardziej aromatyczne i po prostu zdrowsze.

poniedziałek, 15 kwietnia 2013

Roszponka - Feldsalat z malinami i orzechami włoskimi


Czy wiesz, że roszponka jest nie tylko smaczna, ale i bogata w wartości odżywcze ?

ROSZPONKA WARZYWNA (Valerianella lokustaL.) należy do rodziny kozłkowatych. Właściwie to zimowa sałata. Jest jeszcze jednak osiągalna, ponieważ jej zbiór trwa od października do maja.
To sałata, której liście zawierają duże ilości witaminy C (dwa razy więcej niz cytryny i np.sałata masłowa), witaminy z grupy B, prowitaminę A oraz związki mineralne, szczególnie: fosfor, wapń, żelazo i potas. Dodatkowo te malutkie, zielone listki mają inny smak od reszty sałat, bo odznaczają się przyjemnym, lekko orzechowym smakiem.

piątek, 12 kwietnia 2013

Zielone szparagi z jajkiem sadzonym i grzanką. Jak kupować szparagi?


Szparag i jajko to połączenie smakowe - idealne. Nadaje się zarówno na wykwintne śniadanie, jak i lekki posiłek obiadowy.
Nazwa szparaga pochodzi z języka greckiego asparagus, czyli młody pęd. Karierę szparaga rozpoczęli 4500 lat temu Rzymianie. To właśnie z Włoch  szparag wyruszył na podbój Europy. Tak przywędrował do Niemiec.
Dziś Niemcy są największymi wielbicielami szparagów w Europie.

czwartek, 11 kwietnia 2013

Wartości odżywcze i zdrowotne szparagów. Mały przewodnik szparagowy



Szparagowy czas zacząć. Krótki sezon, bo trwający od połowy kwietnia do 24 czerwca możemy trochę przedłużyć, kupując wcześniej ukazujące się w sprzedaży szparagi greckie i hiszpańskie.

ROZRÓŻNIAMY 3 RODZAJE SZPARAGÓW:

1) białe - to te najbardziej popularne. Kolor uzyskują przez uprawę w specjalnych kopcach. Białe
   szparagi mają zdrewniałe, łykowate łodygi dlatego musimy je obierać. Specjalnym nożykiem do
   szparagów lub zwykłym obierakiem do warzyw (wg mnie wystarczający). Obieramy go od główki 
   w dół. Gotujemy je najdłużej, bo 10-15 minut w zależnosci od grubości. Wszystkie rodzaje
   szparagów gotujemy w osolonej wodzie z dodatkiem cukru i masła. Podczas gotowania główki          powinny wystawać ponad poziom wody (łyżeczka soli +1 łyżeczka cukru)

środa, 10 kwietnia 2013

Brokuly i dorsz pieczony z rozmarynem i czerwonym pieprzem. Wartości odżywcze brokuła



Ryby dzięki wysokiej wartości odżywczej mają korzystny wpływ na nasz organizm. Znajdziemy tu pełnowartościowe białko o dużej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę D, jak również szereg składników mineralnych jak: jod, selen, fluor, magnez i wapń.
Dzisiaj dorsz. To bardzo chuda ryba.

Kluski śląskie


Kluski śląskie towarzyszą mi od zawsze, kojarzą się z niedzielą lub świętami i pewnie wszystkim mieszkańcom Śląska również. Są świetnym uzupełnieniem wszystkich dań mięsnych, szczególnie tych "sosowych".

Schab duszony w warzywach


Schab wieprzowy to stosunkowo chude i smaczne mięso. Można je przyrządzić na wiele różnych sposobów. Dziś propozycja schabu w warzywach. W ten sposób przyrządzony schab nigdy nie będzie suchy. Mięso jest kruche, mięciutkie, rozpływające się w ustach i wyśmienite w smaku, dzięki dodatkowi aromatycznych warzyw.
Bardzo polecam!

wtorek, 9 kwietnia 2013

Pampuchy z jagodami i stewią. Wartości zdrowotne i odżywcze jagód


Pampuchy, kluski drożdżowe lub buchty są uniweraslne. Bo i na słodko i jako dodatek do dań mięsnych sprawdzają się doskonale. Na słodko są uwielbiane przez dzieci.
Moja propozycja do pampuchów to sosik jagodowo - malinowy z jogurtem greckim.
Gdy kluski kupimy gotowe lub wcześniej zrobione (na przepis zapraszam tutaj) albo mamy z zamrażarki obiad możemy podać w kilka minut.

poniedziałek, 8 kwietnia 2013

"Smoothie" z ananasem w roli głównej



Po tym "drinku" poczujesz się lżej i młodziej.Taki zastrzyk energii przyda się każdemu z nas na wiosnę. To prawdziwa odnowa biologiczna dla naszego organizmu. Oczyszcza, uzdrawia i odchudza. Smakowitość drinka zależy jednak od stopnia dojrzałości owoców. Owoc musi być naprawdę dojrzały, jest wtedy naturalnie słodki i smaczny. Potrzebujemy jedynie dobrej jakości blendera, by otrzymać jedwabisty i kremowy koktajl.
Głównym składnikiem tego koktajlu jest ANANAS, który ma bardzo pozytwne działanie na nasz organizm. Ananas to genialny spalacz tłuszczu.

sobota, 6 kwietnia 2013

Sernik cytrynowy ze stewią i polewą czekoladową


Następny, przepyszny, kremowy sernik ze stewią w zastępstwie cukru, o delikatnym cytrynowym smaku i polewą czekoladowa. Ten sernik jest jeszcze bardziej odchudzony od poprzedniego z malinami, ponieważ zamiast 250 ml śmietanki kremówki dałam po prostu szklankę chudego mleka. Masa serowa przed napełnieniem formy jest naprawde rzadka, więc foremka musi być bardzo szczelna. Sernik jest duży, piekłam go z 1 kg sera i użyłam formy o średnicy 23 cm.

środa, 3 kwietnia 2013

Pełnoziarniste naleśniki ze szpinakiem - Jedz szpinak na zdrowie! Wartości odżywcze szpinaku





Szpinak, groszek zielony, maliny i jagody zawsze leżakują w mojej zamrażarce. Natomiast ser żółty można znaleźć w każdej lodówce. Oto  mamy produkty do dzisiejszego obiadu. Wytrawne naleśniki z mąki pszennej pełnoziarnistej ze szpinakiem. Świetnie smakują z sosem pomidorowym, ewentualnie z ketchupem.
Zawarte w szpinaku bogactwo witamin, minerałów i przeciwutleniaczy stawia go na najwyższych pozycjach w rankingach zdrowego i pożądanego w naszej diecie warzywa.

wtorek, 2 kwietnia 2013

Boczniak królewski - mikołajkowy


Boczniak królewski, zwany także boczniakiem mikołajkowym (Pleurotus eryngii DC) to gatunek grzybów z rodziny boczniakowatych. Tego właśnie grzybka chciałam Wam przdstawić. Boczniaki rzadko można spotkać w handlu, choć powoli to się na szczęście zmienia. Mikołajka upolowałam po raz pierwszy.
Wytwarza owocniki o grubym, mięsistym, białym trzonie z małym brązowym kapeluszem. Niezwykle urodziwy, jadalny i bardzo smaczny. O niepowtarzalnym lekko ostrym smaku. Znawcy mówią, że smakuje jak abalone - morski ślimak, ceniony i bardzo drogi przysmak. W warunkach naturalnych  mikołajek występuje w Europie Wschodniej, Afryce Północnej i Azji Centralnej.