Guten Appetit

czwartek, 11 kwietnia 2013

Wartości odżywcze i zdrowotne szparagów. Mały przewodnik szparagowy



Szparagowy czas zacząć. Krótki sezon, bo trwający od połowy kwietnia do 24 czerwca możemy trochę przedłużyć, kupując wcześniej ukazujące się w sprzedaży szparagi greckie i hiszpańskie.

ROZRÓŻNIAMY 3 RODZAJE SZPARAGÓW:

1) białe - to te najbardziej popularne. Kolor uzyskują przez uprawę w specjalnych kopcach. Białe
   szparagi mają zdrewniałe, łykowate łodygi dlatego musimy je obierać. Specjalnym nożykiem do
   szparagów lub zwykłym obierakiem do warzyw (wg mnie wystarczający). Obieramy go od główki 
   w dół. Gotujemy je najdłużej, bo 10-15 minut w zależnosci od grubości. Wszystkie rodzaje
   szparagów gotujemy w osolonej wodzie z dodatkiem cukru i masła. Podczas gotowania główki          powinny wystawać ponad poziom wody (łyżeczka soli +1 łyżeczka cukru)


2) fioletowe - ten rodzaj ze względu na trudną uprawę jest najrzadziej spotykany. Traktujemy je tak         samo jak białe, czyli obieramy, a gotujemy podobnie  jak zielone, czyli krótko około 5-7 minut

3) zielone - kolor zawdzięczają dużemu nasłonecznieniu. Są najzdrowsze spośród wszystkich trzech
   rodzajów. Mają bardzo delikatne łodyżki, także nie obieramy ich wcale. Gotujemy około 4-6 minut.
   Najsmaczniejsze są właśnie al dente, jeszcze lekko chrupiące. Zdrewniałe końcówki szparagów
   najlepiej odłamać. Pękną wtedy dokładnie w miejscu zdrewnienia. Mają jednak krótki termin do
   spożycia. Najlepiej przygotować je tuż po zakupieniu, ewentualnie 2-3 dni możemy je przechować
   w lodówce, owijając końcówki w wilgotny ręcznik papierowy i folię spożywczą

Zielone to moje ulubione. Bardziej zdecydowane w smaku od białych, nie mają łyka i błyskawiczne w przygotowaniu. Super smakują polane roztopionym masełkiem ghee, z dodatkiem startego parmezanu. Świetnie komponują się także z oliwą, sokiem z cytryny i tymiankiem. 100 g szparagów to zaledwie 18 kcal, dlatego można sobie spokojnie pozwolić na bardziej kaloryczny dodatek. U mnie dziś szparagom towarzyszył dorsz smażony w panierce z kulką ziemniaczanego purre.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE I ZDROWOTNE SZPARAGÓW:

Szparag lekarski (Asparagus officnalis L.) to gatunek byliny z rodziny szparagowatych.
  • Mimo niskiej kaloryczności i zawartości 95% wody szparagi są skarbnicą witamin i składników mineralnych takich jak:
  • kwas foliowy - niezbędny pierwiastek, który odpowiada za prawidłowy rozwój płodu, spowalnia także proces starzenia i pomaga w regeneracji uszkodzonych komórek oraz wspomaga pracę układu krążenia
  • witamina A, C i E oraz beta-karoten, poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci
  • aspargina - wspomaga pracę nerek i odpowiada za poziom nawodnienia organizmu
  • wapń i fosfor odpowiadają za kondycję naszych zębów i kości, a wysoka zawartość potasu w szparagach oraz niska sodu w połączeniu z asparginą, sprawia, że mają właściwości moczopędne
  • glutation - wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga pracę wątroby w procesie oczyszczania organizmu z toksyn, zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych oraz chorobie Alzheimera
  • błonnik poprawia perystaltykę jelit
  • inulina zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego
  • pomagają w leczeniu artretyzmu i reumatyzmu
  • łagodzą objawy PMS
  • są afrodyzjakiem
  • mają działanie baktriobójcze
  • są źrodłem witaminy K
Nie dla wszystkich jednak mają takie dobroczynne działanie. Zawierają puryny, które mogą powodować gromadzenie kwasu moczowego w organiźmie, dlatego nie są zalecane osobom cierpiącym na dnę moczanową i kamienie nerkowe, choć niektóre źródła podają, że właśnie rozpuszczają kamienie. Także nie ma tu jednomyślności.

W Polsce ostatnimi czasy stają się coraz popularniejsze. Prawdziwym zagłębiem szparagowym jest Wielkopolska, a konkretnie okolice Wolsztyna i Nowego Tomyśla. Niegdyś całą produkcję
eksportowano, dziś coraz więcej szparagów trafia na polskie stoły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)