Guten Appetit

wtorek, 23 kwietnia 2013

Halibut z chrzanową panierką na puree z zielonego groszku.Właściwości zdrowotne ryb i zielonego groszku


Ryby wiadomo, są nie tylko smaczne ale i bardzo zdrowe. Znajdziemy w nich pełnowartościowe białko o wysokiej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę D, szereg składników mineralnych jak: jod, selen, fluor, magnan czy wapń. Najistotniejszym składnikiem odżywczym w jaki bogate są ryby to kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Te mają korzystny wpływ na:
- układ krążenia, bo chronią przed powstaniem blaszki miażdżycowej

- zmniejszają arytmię serca, chronią przed zawałem, zmniejszają krzepliwość krwi
- pobudzają do wytwarzania tlenku azotu, rozszerzającego naczynia krwionośne, co ułatwia przepływ krwi i obniża ciśnienie krwi
- sprzyjają zwiększeniu poziomu dobrego cholesterolu HDL
- obniżają ryzyko wystąpienia nowotworów
- mają dobry wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci
- działają przeciwzapalnie
- są niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego i odpornościowego
- sprzyjają powstawaniu serotoniny, hormonu dobrego nastroju

Najbogatsze w kwasy omega-3 są tłuste ryby morskie: makrela, halibut, śledź, łosoś. Chude ryby morskie są również godne polecenia, np. dorsz.

Unikajmy natomiast ryb sprowadzanych z Chin, Wietnamu czy Egiptu takich jak: tilapia, panga, sum egipski itp.
Nie dość, że posiadają znikome wartości odżywcze to mają bardzo wysoką zawartość toksyn.
U mnie dziś halibut. Dla mnie osobiście po łososiu to najsmaczniejsza ryba morska. W jakikolwiek sposób się ją przyrządzi jest wyśmienita. Dzisiejsza propozycja jest świetna dla osób, które lubią ryby, ale przeszkadza im ich zapach
w trakcie przyrządzania. Ten sposób pieczenia, podpatrzyłam wiele lat temu w TV śniadaniowej i jest ze mną do dziś.
Zapach tej panierki, roznoszący się w trakcie pieczenia ryby jest po prostu niesamowity i zapowiada niezłą ucztę. Wypróbujcie koniecznie, bardzo polecam.


Składniki na panierkę chrzanową:
:porcja na 1 kawałek fileta rybnego

1 łyżka chrzanu
2 łyżeczki tartej bułki
1 łyżeczka roztopionego masła ghee
2 łyżeczki posiekanej zielonej pietruszki

Wykonanie:

  • Składniki wymieszać na jednolitą pastę. W zależności od ilości porcji zwiększyć ilość składników.
  • Na wcześniej skropionej cytryną i posoloną rybę nałożyć równomiernie pastę.
  • Blachę wyłożyć papierem do pieczenia. Ułożyć kawałki ryby z pastą.
  • Wstawić do nagrzanego piekarnika na 180 ° C. Piec 10 minut. Ostatnie 5 minut dopiekać z włączoną tylko górną grzałką, żeby panierka się przyrumieniła.
Życzę smacznego!

Aaaa, jeszcze puree z zielonego groszku.
Bardzo proste, błyskawiczne do przygotowania. Świetnie zastąpi ziemniaki.


Składniki:
500 g mrożonego groszku
sól
sok z połowy limonki

  • W małej ilości osolonej wody ugotować groszek. Po 5 minutach groszek jest mięciutki. Odcedzić. Zostawić 2 łyżki wody z gotowania groszku, gdyby puree było za gęste, do rozrzedzenia masy.
  • Zmiksować blenderem. Dodać sok z limonki, ewentualnie odrobinę dosolić. Sok z limonki powoduje, że nadmierna słodycz groszku momentalnie się ulatnia, a groszek staje się smacznym, wytrawnym dodatkiem. Smacznego!

Czy warto jeść zielony groszek?
Trzeba tu wspomnieć, że zielony groszek to pokarm bogaty w wartości odżywcze. Dostarcza nam spore ilości białka, działa odkwaszająco utrzymując równowagę kwasowo-zasadową.
Jest także źródłem beta-karotenu, witamin: C, D, K, witamin z grupy B niezbędnych do prawidłowej pracy układu nerwowego. Znaleźć w nim możemy także kwas foliowy, sód, potas, fosfor, żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk, magnez. Jest niskokaloryczny i lekkostrawny. Jako mrożonka może pojawiać się na naszym stole cały rok.
Zapewne niejednego zdziwi fakt, że ten mały, niepozorny zielony groszek to fundament współczesnej genetyki. A to za sprawą czesko-niemieckiego zakonnika Grzegorza Mendla i jego obserwacji. Szybko rosnący groszek posłużył mu do przeprowadzenia pierwszych badań nad dziedziczeniem cech.
Zostały one sformułowane i spisane przez genetyka w 1865 roku i publicznie zaprezentowane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)