Guten Appetit

wtorek, 16 lipca 2013

Cukinia - niedoceniana, a bardzo zdrowa


Cukinia, kabaczek (Cucurbita pepo convar.giromontiina Greb.) to odmiana dyni zwyczajnej. Odmianę tę wyselekcjonowano we Włoszech, stąd pierwotna nazwa "cukinia" od włoskiego zucchini, czyli mała dynia. Przywędrowała do nas z Ameryki Południowej i zachodnich rejonów Indii. Dużą popularnością cieszy się w krajach śródziemnomorskich, gdzie jest stałym elementem diety. U nas od wielu już lat również. Nie zam działkowicza, który nie miałby na swojej działce cukinii. Zresztą jej uprawa nie sprawia trudności i można ją łatwo wychodować we własnym ogródku. Ma jednak duże wymagania pokarmowe, dlatego najlepiej udaje się na pryzmie kompostowej. Gdy nie zapomnimy o podlewaniu odwdzięczy się niezliczoną ilością owoców.
Cukinii za bardzo nie doceniamy i bardzo niesłusznie. Jest bogatym źródłem cennych wartości odżywczych, ma też specyficzne prozdrowotne właściwości. Cukinia stanowi cenne źródło witamin i minerałów.


JAK ZDROWA JEST CUKINIA ?
  • Jest bogata w witaminy: B1, B2, B6, C, K, PP.
  • Jest cennym źródłem karotenu, czyli prowitaminy A.
  • Bogata jest w potas (szczególnie ważny latem, gdy upał powoduje jego utratę drogą pocenia się), wapń, magnez i żelazo.
  • Lekka, w dużym procencie złożona z wody jest idealna dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, bowiem 100 g cukinii to zaledwie 15-16 kcal.
  • Można ją jeść bez obawy, ponieważ nie kumuluje szkodliwych substancji i trucizn ze środowiska
  • Ma zbawienny wpływ na trawienie, dzięki szczególnym właściwościom odkwaszającym. Przywraca naturalną równowagę kwasowo-zasadową w organiźmie. Jest zatem znakomitym warzywem dla osób, które cierpią na nadkwasność i zgagę, czy dolegliwości refluksowe.
  • Cukinię można śmiało polecić osobom cierpiącym na cukrzycę. Warzywo ma niewiele węglowodanów i niski indeks glikemiczny (nawet rozgotowana). Świetnie zagęszcza potrawy, daje uczucie sytości, a nie powoduje przy tym gwałtownego podniesienia poziomu glukozy we krwi.
  • Zielona skórka cukini zawiera niezwykłe cenne substancje z grupy karetonoidów luteinę i zeaksantynę, zbawienne dla naszych oczu. Chronią nasze oczy przed AMD (zwyrodnieniem plamki żółtej).
  • Zawiera jod - cenny pierwiastek dla osób cierpiących na niedoczynność tarczycy
  • Dobra jest na mocne nerwy. Gdy żyjesz w pośpiechu i stresie sięgaj często po cukinię. Dzięki sporej zawartości witamin z grupy B, wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i łagodzi objawy stresu.
  • Cukinia jest bardzo łagodna w smaku i  lekkostrawna. Jest warzywem uniwersalnym, które można przyrządzać na wiele sposobów. Możemy wyczarować z niej niemal każdą potrawę, zaczynając od doskonałej kremowej zupy, poprzez dania główne, zapiekanki i sałatki. Na deser możemy zaskoczyć gości ciastem z cukinii. A najbardziej wybredni smakosze docenią przysmak jakim są kwiaty cukinii smażone w cieście naleśnikowym lub nadziewane.
Mało kto wie, że cukinię możemy zamrażać. Wcześniej należy ją pokroić, oczywiście razem ze skórą, usuwając tylko gąbczasty środek z nasionami. W środku zimy będzie nas cieszyć swoim delikatnym smakiem.
Świetnym dodatkiem do sałatek jest również cukinia konserwowana. Robi sią ją w podobny sposób jak  ogórki konserwowe, na przepis zapraszam tutaj.
Cukinia konserwowa pokrojona w kostkę z dodatkiem pomidorów i cebuli z sosem winegret to bardzo smaczna sałatka.

Poniżej na zdjęciu cukinia z mojego ogrodu.


4 komentarze:

  1. Czy ta żółta ma inny smak niż zielona?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie,jest bardzo podobna w smaku,choc wydaje sie jeszcze delikatniejsza od zielonej.Zielona jest jednak dla mnie numerem 1,a zolta jedynie kolorystycznym urozmaiceniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uważam, że żółta jest lepsza, ma fajny maślany samak :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To juz kwestia preferencji smakowych lub moze odmiany cukini!

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)