Guten Appetit

sobota, 21 września 2013

Figowe torciki z ciasta francuskiego oraz czy warto jeść figi?



Coraz częściej możemy spotkać w handlu świeże figi. Wrzesień to ich pora. Niegdyś nieosiągalny rarytas dziś w naprawdę w przystępnej cenie. Nie zastanawiaj się  tylko wrzuć je do koszyka. Możliwosci ich wykorzystania jest bez liku. Nawet pokrojone w plasterki z kroplą miodu na kanapce z twarożkiem są zachwycające. U mnie propozycja na błyskawiczne torciki z gotowego ciasta francuskiego z udziałem fig. Polecam, bo wygladają cudownie i tak samo smakują!



Składniki:
250 g ciasta francuskiego (gotowy produkt z lady chłodniczej)
6-8 świeżych fig
1 łyżka drobnego cukru trzcinowego
1/2 łyżeczki cynamonu
mleko do posmarowania

Wykonanie:

  • Włączyć piekarnik i ustawić na 190` C.
  • Ciasto francuskie z rolki wyłożyć na lekko omączony blat i rozwałkować na grubość 0,5 mm.
  • Przy pomocy talerzyka o średnicy 15 cm wyciąć z ciasta 4 koła, lub większą ilość nieco mniejszych. Na większych jednak  łatwiej będzie rozmieścić figi.
  • Wycięte kółka przenieść na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, pozostawiając 1-cm rant. Podziurkować ciasto widelcem.
  • Figi pokroić w ćwiartki, lub ósemki i rozłożyć na przygotowanych krążkach z ciasta.
  • Cukier wymieszać z cynamonem i posypać figi.
  • Brzegi ciasta posmarować mlekiem.
  • Torciki piec około 15-20 minut do zezłocenia brzegów.
Życzę smacznego!


Figi suszone znamy wszyscy, choć pewnie większość z nas przypomina sobie o ich istnieniu przy okazji Świąt Bożego Narodzenia. Są największym źródłem błonnika spośród wszystkich suszonych owoców.
A już o świeżych figach wiemy niewiele, bo trudno interesować się owocem, który jeszcze do niedawna był nie do zdobycia. Ponieważ dziś figa czeka na nas na sklepowych półkach, warto wiedzieć o niej co nieco.

DOBROCZYNNE WŁAŚCIWOŚCI FIG :
  • Figowiec pospolity (Ficus carica L.) zwana tez figą pospolitą ze względu na dużą ilość cukru, a zawierają od 15-25 % glukozy i fruktozy są doskonałym źródłem energii.
  • Owoce figi zawierają witaminy C, B1, B2, B6, PP oraz prowitaminę A. Są także bogate w składniki mineralne takie jak: żelazo, wapń, fosfor, magnez i jod.
  • Dzięki dużej zawartości żelaza figi doskonale pomagają w walce z anemią.
  • Spośród wszystkich roślin są najbogatszym źródłem wapnia. W 100 g owoców jest go tyle co w szklance mleka, a jego działanie wzmacnia obecny w owocach fosfor. Nie dziwi więc, że zaleca się je osobom mających problemy z osteoporozą.
  • Figi dzięki zawartości magnezu redukują stres, co więcej owoce te wzmacniają serce i naczynia wieńcowe.
  • Dzięki wysokiej zawartości polifenoli działają antynowotworowo, zwłaszcza chronią jelita i piersi.
  • Jeśli masz podwyższony cholesterol, figi pomogą Ci obniżyć jego poziom we krwi.
  • Mają zasadowy odczyn i tym samym wpływają na prawidłowe utrzymanie gospodarki kwasowo-zasadowej.
  • Wspomagają trawienie, dzięki ogromnej ilości błonnika pobudzają pracę jelit i ich oczyszczanie.
  • Są świetnym antidotum na zaparcia, wykazując przy tym silne właściwości odtruwające.
Warto włączyć zatem do diety ten śródziemnomorski przysmak.

1 komentarz:

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)