Guten Appetit

środa, 22 października 2014

Smalec dyniowy z majerankiem



Dodatek dyni nie tylko pięknie barwi i energetyzuje swym pomarańczowum kolorem, ale też z siermieżnego smalcu potrafi wyczarować wyrafinowane smarowidełko do chleba.
Ponieważ dynia króluje w mojej kuchni, wszystko co ostatnio przgotowuję jest z jej dodatkiem. Dziś wylądowała w smalcu. Smalcu się nie obawiajmy, bo został już dawno zrehabilitowany, więcej na temat profilu tłuszczowego smalcu przecztasz tutaj.
Smalczyk smakuje absolutnie genialnie, cóż więcej pisać, trzeba go po prostu zrobić. Bardzo polecam!

Składniki:
200 g surowej dynii (użyłam Hokkaido)
300 g słoniny zamiennie  smalec wieprzowy lub gęsi
1 cebula
1 listek laurowy
5 gałązek majeranku lub tymianku
sól, pieprz

Wykonanie:
  • słoninę pokroić w kostkę. Włożyc do garnka z grubym dnem i na wolnym ogniu powoli wytapiać, od czasu do czasu mieszając, by się nie przypaliła
  • obrać cebulę i pokroić w drobną kostkę. W drugim ronelku na 1-2 łyżce smalcu zrumienić cebulę. W międzyczasie zetrzeć dynię na grubych oczkach tarki. Dodać do cebuli i podsmażać razem z cebulą 5-10 minut
  • majeranek posiekać i dodać do dyni
  • smalec ze skwarkami wymieszać z dynią i cebulką. Dodać listek laurowy, sól i pieprz do smaku. Gotowy smalec przelać do kamionkowego naczynia. Odstawić do wystygnięcia i stężenia. Przechowywać pod przykryciem w lodówce
                                                                    SMACZNEGO!

6 komentarzy:

  1. Ciekawy pomysł, choć nie zgodziłabym się ze stwierdzeniem, że nie należy się obawiać smalcu. O tłuszczu gęsim słyszałam, że jest zdrowy, natomiast z tłuszczem wieprzowym bym uważała - miałam okazję przekonać się na własnej skórze, że trzeba ze spożyciem go bardzo uważać - zdażyło mi się poczuć bardzo źle po zjedzeniu smalcu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu-Kasiu i wieprzowy i gęsi smalec to bardzo kalorycze smakołyki,ale spożywane w umiarkownych ilościach tylko urozmaicą codzienną dietę.Oba tłuszcze są "zdrowe",choć rzeczywiście gęsi smalec jest stosowny nawet do użytku zewnętrznego jako lekarstwo w chorobach zwyrodnieniowych kolan i kregosłupa.Natomiast smalec wieprzowy jest składnikiem maści leczniczych.Choć tylko 20% cholesterolu pochodzi ze spożywanych pokarmów lepiej nie przesadzać z ilością nawet najzdrowszych tłuszczy.Pozdrawiam!

      Usuń
  2. A u mnie wszyscy uwielbiają smalec ze skwarkami (na szczęście nei widać tego po nas ;)) A że dyni miałam dziś aż za dużo to zrobiłam to cudo. I powiem że bardzo mi posmakowało. Ale ja jestem maniaczką dyni więc w sumie nie ma się co dziwić :D Zastanawiam się tylko jak wyszła taka jednolita konsystencja? Bo u mnie to jednak wyraźnie odróżniają się kawałeczki dyni od smalcu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotella, u mnie podobnie, też zawsze stoi kamionka ze smalczykiem:) Konsystencja mojego smalczyku też nie jst jednolita, a jeśli jest to pewnie moja dynia była bardziej dojrzała i się szybciej rozpadła podczas smażenia, albo dodatkowo rozgniotłam ją widelcem:)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)