Guten Appetit

czwartek, 11 grudnia 2014

Piernikowy sernik królewski


Bardzo stary przepis, ten sernik obowiązkowo pojawiał się na świątecznym stole przed wielu laty. Zawsze był bogato usiany rodzynkami i skórką pomarańczową, a pieczony zawsze w dużej prostokątnej formie. Od dawna przymierzałam się do tego przepisu, ale od upieczenia sernika z tego przepisu powstrzymywała mnie koszmarna ilość masła w masie serowej - dokładnie cała kostka. Pokusiłam się o mały eksperyment, dodatek masła opuściłam całkowicie ( w zamian użyłam tłustego twarogu) i zrezygnowałam z ubijania piany.
Całe jajka z dodatkiem cukru ubiłam na puszysty kogel - mogel i połączyłam go z serem. Sernik jest dużo lżejszy, mniej kaloryczny, a tak samo pyszny. Ponieważ miało być świątecznie do kruszonki dodałam przyprawę piernikową i sernik zyskał kapitalny piernikowy, świąteczny aromat. Już nie powiem jak pachniał dom podczas pieczenia, bo sami możecie to sprawdzić. Sernik z rodzinnego domu, mimo upływu czasu i dokonanych modyfikacji nadal czaruje i smakiem i wyglądem.

Składniki na kruszonkę piernikową:
250 g mąki
70 g cukru pudru
125 g masła
1 - 2 czubate łyżki kakao
1 pełna łyżeczka proszku do pieczenia
3 łyżeczki  przyprawy piernikowej
1 jajko M
Składniki na masę serową:
1 kg sera
5 jajek
1 czubata łyżka mączki ziemniaczanej
200 - 220 g drobnego cukru
1 łyżka domowego cukru waniliowego
2-3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej
rodzynki lub inne bakalie - opcjonalnie i wedle uznania

Wykonanie:
  • mąkę przesiać, dodać cukier puder, kakao, przyprawę piernikową i proszek do pieczenia - wymieszać, następnie połączyć z masłem pokrojonym w kawałeczki i zagnieść szybko jednolite ciasto. Owinąć w folię spożywczą i umieścić w zamrażarce
  • przygotować okrągłą foremkę, najlepiej wysoką, ponieważ ciasto w trakcie pieczenia wyrasta dosyć wysokie, niestety stygnąc opada. Dno foremki wyłożyć papierem do pieczenia, bok wysmarować masłem
  • jajka z cukrem ubić na puszysty kogel - mogel. Ser zmisować na gładką masę i cały czas mieszając dodawać ubite jajka. Wmieszać cukier waniliowy i mączkę ziemniaczaną. Na końcu wedle uznania dodać bakalie 
  • kruche ciasto podzielić na 2 części. Połowę zetrzeć na spód tortownicy, wylać masę serową i na wierzch zetrzeć resztę kakaowego ciasta
  • piec w 180`C około 75 minut. Studzić powoli, najpierw w uchylonym piekarniku, następnie na kratce 
  • przed podaniem schłodzić
                                                              ŻYCZĘ SMACZNEGO                                                               .
zBLOGowani.pl

12 komentarzy:

  1. Ten wierzch wygląda bosssko;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko,jest też bardzo chrupiący i smaczny!

      Usuń
  2. Wygląda zachęcająco. Upieczemy pochwalimy jak będzie smakować. Pozdrawiam serdecznie. Życzę Radosnych Świąt Bożego Narodzenia i oczywiście miłego spędzenia Wigilii. Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i czekam na wieści jak smakował:) Dziekuję za życzenia i również życzę najwspanialszych i najsmaczniejszych Świąt Bożego Narodzenia.Serdeczne pozdrowienia Nika

      Usuń
  3. Dziękuję za przepis na sernik :). Przeglądam przepisy gdyż chciałabym upiec coś nowego. A ten sernik czaruje ;) Już czuje jego zapach :) . Będzie na święta :). Życzę Ci kochana radosnych, pachnących i słodkich świąt Bożego Narodzenia :). Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi Agnieszko,że mój serniczek Cię oczarował,ale przepis jest bardzo,bardzo stary.Cieszę się ,że odkurzyłam ten stary przepis,bo nam też bardzo smakował serniczek.Ślicznie dziękuję za życzenia i życzę Ci również smakowitych,radosnych Świat Bożego Narodzenia:) Nika

      Usuń
  4. Te sernik wygląda tak pięknie, że musiałam go wplątać w moje świąteczne kulinarne plany :) Za chwilkę znajdzie się w piekarniku, więc już nie mogę się doczekać:)
    Super pomysł na połączenie sernika z przyprawą do piernika.
    Pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo! Cieszy mnie to,że mój pomysł sie spodobał:) Życzę smacznego! Przesyłam świąteczne pozdrowienia!

      Usuń
  5. Musiał pachnieć obłędnie! Podoba mi się ogromnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pachniał cudnie! Dziękuję gin:)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)