Guten Appetit

środa, 7 stycznia 2015

Napój z soku z kiszonych buraków i pomarańczy.


Zima to doskonały pora, by wzmocnić organizm kiszonkami. Najczęściej kisimy buraki na barszczyk, warto jednak część zakwasu przeznaczyć do wypicia na surowo. Sok z kiszonych buraków szybko przywróci chęć do życia i dobre samopoczucie. Szklanka soku dziennie potrafi tak naprawdę zdziałać cuda, bo to prawadziwa skarbnica witamin, makro- i mikroelemenów (więcej przeczytasz tutaj), do tego niepowtarzalny smak, co nie jest bez znaczenia. Ma silne właściwości oczyszczające, wydala kwas moczowy z organizmu, wspomaga pracę wątroby i nerek.
Uchroni przed katarem, uwolni od zgagi, obniży ciśnienie krwi, wzmocni krew podwyższając poziom hemoglobiny. Efekty picia soku z kiszonych buraków przejdą Wasze najśmielsze oczekiwania. Warto przeprowadzić tygodniowa kurację, a może nawet przed i po kuracji zrobić porównawcze badania krwi.
To jednak nie wszystko. W procesie fermentacji uczestniczą bowiem bakterie probiotyczne. Szczepy tych niezwykle pożytecznych dla człowieka drobnoustrojów korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit, usuwają toksyny i chronią przed grzybicami. Dzięki temu mają ogromne znaczenie dla odporności organizmu i ułatwiają mu walkę z infekcjami.
Biorąc pod uwagę niską cenę i dostępność buraka, możemy w łatwy, bardzo smaczny i dosłownie za przysłowiowy "psi grosz" wspomóc własne zdrowie.

Jakie buraki są najlepsze do domowej produkcji kiszonych buraków?

Burak ćwikłowy musi być w dobrym gatunku, czyli mieć cienką skórkę, a w przekroju mieć jednolity, ciemnoczerwony miąższ. Im ciemniejszy, tym bogatszy w prozdrowtne anocyjany. Marmurkowa struktura wpływa niekorzytnie na jakość buraka i świadczy o nadmiarze celulozy. Najsmaczniejsze są buraki o średnicy około 10 cm. Jak wszystkie warzywa korzeniowe im są większe, tym prawdopodobnie bardziej naszpikowane nawozami chemicznymi. Dlatego najlepiej wybierać buraki z upraw ekologicznych, gdyż buraki tak jak marchew z upraw konwencjonalnych łatwo kumulują azotyny.

Napój z kiszonych buraków jest zdatny do picia i bardzo smaczny rozcieńczony jedynie wodą mineralną. Proporcje dodatku wody zależą od intensywności ukiszonego barszczyku, dlatego najlepiej dobrać je według własnych preferencji smakowych. Najczęściej dopełniam 1/3 objętości wody. Świetnie komponuje się smakowo nie tylko z pomarańczą, ale także z jabłkiem lub ananasem. Wystarczy zmiksować jabłko lub ananasa w kielichu blendera i uzupełnić sokiem z kiszonych buraczków, by otrzymać pyszny, pożywny koktajl.


Napój na 2 porcje:
200 ml soku z kiszonych buraków (przepis znajdziesz tutaj)
sok z 1 pomarańczy
woda mineralna
1 łyżeczka soku z agawy-opcjonalnie

Wymieszać składniki i wypić. Najkrótsza kuracja powinna trwać co najmniej 1 tydzień

Na zdrowie!

2 komentarze:

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)