Guten Appetit

czwartek, 16 kwietnia 2015

Chleb orkiszowy na piwie


Orkiszowy chleb na piwie, tym razem drożdżowy, chyba najlepszy ze wszystkich drożdżowych jakie upiekłam. W pierwszym dniu po upieczeniu zachwycający, pyszny, z niesamowicie chrupiącą skórką. Trudno mu się oprzeć.
Pieczenie chlebka to sama przyjemność. Bardzo prosty do przygotowania, ciasto mieszałam przy pomocy ręcznego robota, no i ten cudny zapach wydobywający się z piekarnika.


Składniki na 1 bochenek:
2,5 szklanki mąki orkiszowej jasnej
1/2 szklanki otrąb żytnich
2 łyżeczki suchych drożdży
2 płaskie łyżeczki soli
400 ml piwa ciemnego
3 łyżki oleju
tłuszcz i mąka do formy
siemię lniane do posypania

Wykonanie:
  • wymieszać mąkę, otręby, drożdże i sól. Osobno wymieszać piwo z olejem, ewentualnie podgrzać, powinno być wyczuwalnie ciepłe, ale nie gorące
  • płyn wlać do miski z mąką, wymieszać i wyrobić przez 10 minut. Przykryć i odstawić do wyrośnięcia
  • zagnieść ponownie i przełożyć do foremki, natłuszczonej i wysypanej mąką. Zostawić do ponownego wyrośnięcia
  • wyrośnięty chlebek posmarować z wierzchu wodą, posypać siemieniem lnianym. Wstawić do  piekarnika nagrzanego do 200`C na 45 minut
  • studzić na kratce
  •                                                         SMACZNEGO !
Uwagi: Jak najlepiej sprawdzić, czy ciasto dobrze wyrosło? Powinno przede wszystkim podwoić objętość. Jeśli nie potrafimy tego ocenić na "oko", trzeba wbić w ciasto kciuk - jeśli dołek pozostanie, można piec, jeśli się zapełni - trzeba jeszcze poczekać.

źródło: "Moje gotowanie" 2/2015


6 komentarzy:

  1. Lubię wypieki z mąki orkiszowej. Mam na liście do wypróbowania przepis na chleb z dodatkiem piwa, ale wciąż go nie upiekłam. Ale ten też zapisałam i zrobię go w najbliższym czasie, bo wygląda bardzo smakowicie :). Aha! fajny blog :). Zaglądam tu od niedawna i zawsze znajdę coś dla siebie :). Dziękuję :) !

    OdpowiedzUsuń
  2. Ane tka, dziękuję za miły komentarz:) Ja też długo zwlekałam z upieczeniem chleba na piwie i zupełnie niepotrzebnie, bo jest przepyszny:) Zapraszam do następnych odwiedzin i pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję :). Na pewno będę zaglądać, bo domowo u Ciebie, a przepisy nie wymagają dopytywania. Niestety, na wielu blogach tyle nieścisłości, że bez dopytania ani rusz...A nie można od razu tak, jak u Ciebie :)..? Jak widać można :) ! I tak trzymaj !

    OdpowiedzUsuń
  4. I jeszcze coś - też, tak, jak Ty, jestem uzależniona od pieczenia chleba, bułek i nie tylko :). Nie ma dnia, żebym nie włączyła piekarnika. a jeśli się zdarzy, to naprawdę rzadko. Uwielbiam piec z dodatkiem drożdży. Ciasto wyrabiam ręcznie ( i to mimo, że mam odpowiedni robot ), bo to mnie odpręża :). Cóż, trzeba to co najmniej lubić. Inaczej bym tak o tych zajęciach nie pisała. I nie robiła aż tyle :) Pozdrawiam Cię serdecznie :) !

    OdpowiedzUsuń
  5. Już posmakowałam i polecam ten chleb :). Jest miękki, długo zachowuje świeżość, a to też jego ogromny plus :). No i ma fajny smak :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. An etka, działasz w expresowym tempie:) Cieszę sie, że chlebek smakowal:-)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)