Guten Appetit

wtorek, 12 maja 2015

Quinoa na śniadanie. Jak ugotować quinoa?


Śniadanie z kaszą quinoa to solidna porcja energii na cały dzień. Quinoa to mnóstwo mikroelementów i witamin plus ulubione sezonowe owoce, które zwielokrotnią zawartość zdrowych składników. Świetna śnadaniowa alternatywa dla kaszy jaglanej i płatków owsianych.
Quinoa, czyli inaczej komosa ryżowa lub ryż peruwiański nie jest typem zboża, należy do tej samej rodziny roślin co buraki i szpinak.
Quinoa zawiera komplet aminokwasów egzogennych, jest więc idealnym pokarmem dla wegeterian, wegan i małych dzieci.
Nie zawiera glutenu i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Jest bardzo bogatym źródłem magnezu, żelaza, miedzi, fosforu i wapnia. Zawiera sporo witamin z grupy B, witaminę E, zdrowe kwasy omega 3 i błonnik, który oczyszcza organizm z toksyn.
Quinoa zawiera więcej wapnia niż mleko, co ważniejsze wapń z komosy ryżowej jest łatwiej przyswajalny niż wapń z mleka. Idealna zatem dla osób z nietoleracją laktozy. Jest zasadotwórcza i to dodatkowo podkreśla jej walory zdrowotne.
Nasiona quinoa zawierają wyjątkowo dużą ilość flawonoidów (dominuje kwercetyna i kampferol) o działaniu antyoksydacyjnym. Tradycyjne zboża nie zawierają flawonoidów, co na ich tle czyni komosę wyjatkową. Więcej o zaletach komosy przecztaj np.: tutaj.
Oprócz wszystkich posiadanych zalet jest wyjątkowo smaczna i delikatna, także bez trudu włączysz ją do diety.

GOTOWANIE KASZY QUINOA :
  • Przed gotowaniem należy kaszę dokładnie wypłukać, a jeszcze lepiej przelać wrzątkiem na sitku, by pozbawić ją goryczki.
  • 1 szklankę quinoa zalać 2,5 szklanki wrzącej wody i gotować pod przykryciem, na małym ogniu 15 minut. W czasie gotowanie nie mieszać. Kasza podczas gotowania wytworzy podobne "kominy" jak kasza jaglana. Po zdjęciu z ognia pozostawić jeszcze na 5 minut, by doszła.

Składniki na śniadaniową porcję:

porcja ugotowanej kaszy quinoa
dowolna ilość ulubionych bakalii, orzechów
dowolna ilość sezonowych owoców
1 łyżka syropu z agawy
1/4 łyżeczki cynamonu
szczypta kurkumy
1/2 banana

Kaszę nałożyć do miseczek. Dodać syrop z agawy plus cynamon i kardamon. Posiekać ulubione bakalie i orzechy. Dodać sezonowe owoce i banana pokrojonego w plasterki. Smacznego!

9 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Mhmm... to chyba najsmaczniejsza ze wszystkich kasz:)

      Usuń
    2. Ja wolę jaglaną. Jest najzdrowsza chociaż ma wyższy indeks glikemiczny. :)

      Usuń
  2. quinoa jest wspaniała, również na słodko!

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam! odkąd spróbowałam pierwszy raz, stała się moją ulubioną kaszą!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaka będzie odpowiednia porcja kaszy na śniadanie dla jednej osoby? Ile gram? Nigdy nie gotowałam tej kaszy i nie wiem jak bardzo zwiększa obietosc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie znam Twoich możliwości i apetytu, a kasza przyrasta 2,5 krotnie, także z jednej szklanki otrzymasz bardzo dużo kaszy. Na jedna porcję nie warto chyba gotować kaszy, można ja łatwo później odgrzać. Smacznego!

      Usuń
    2. Dziękuję :) i pozdrawiam.

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)