Guten Appetit

czwartek, 9 lipca 2015

Orkiszowe bułeczki maślane z rodzynkami


Pyszne drożdżowe bułeczki na dobry początek dnia lub na drugie śniadanie. Są wspaniałe, mięciutkie, pełne słodkich rodzynek.
Ciasto nie jest przesłodzone, także śmiało możesz zajadać je z ulubionym dżemem, choć najsmaczniejsze są z samym masłem. Największy ich atut - w całości upieczone z mąki orkiszowej.



Składniki na 15 bułeczek:
450 g mąki orkiszowej jasnej 630
250 ml mleka
50 g cukru
80 g masła
2 jajka
1 op. suchych drożdży lub 1 op. świeżych - 42 g
1/4 łyżeczki soli
100 g rodzynek

dodatkowo: 1 żółtko+ 2 łyżki mleka

Wykonanie:
  • rodzynki namoczyć w gorącej wodzie. Ocedzić i osuszyć w papierowym ręczniku
  • mleko podgrzać w rondelku. Dorzucić masło pokrojone w grubą kostkę, by zmiękło
  • przesianą mąkę wsypać do misy robota, następnie dodać cukier, drożdże, sól, jajka i wymieszać hakiem, dolewając porcjami mleko z masłem. Ciasto wyrabiać 5-8 minut, aż będzie gładkie i sprężyste. Pod koniec wmieszać odsączone rodzynki. Przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości
  • wyrośnięte ciasto wyrzucić na blat, zagnieść powtórnie i podzielić na 15 małych porcji. Z każej porcji uformować bułeczkę. Odkładać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką kuchenną i pozostawić do napuszenia
  • żółtkiem wymieszanym z mlekiem posmarować wyrośnięte bułeczki. Piec 15 minut w 200`C. Studzić na kratce
                                                                      SMACZNEGO !

    19 komentarzy:

    1. Uwielbiam domowe pieczywo a te bułki wyjątkowo kuszą:)

      OdpowiedzUsuń
    2. Niko, i znów coś dla mnie :). Bułeczki z mąki orkiszowej muszą smakować pysznie :). Upiekę je na pewno !

      OdpowiedzUsuń
    3. Coś wspaniałego! Z dżemikiem idealne :)
      http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

      OdpowiedzUsuń
    4. O matulu, tego właśnie szukałam!! :)

      OdpowiedzUsuń
    5. A ja mam pytanko: Czy to normalne, że uformowane bułeczki, ułożone już na blasze z rozlewają się i są płaskie? Te na zdjęciu wyglądają jak kulki, a moje bardziej jak placki. Zrobiłam wszystko wg przepisu. Co zrobić, żeby kulki utrzymały swój kształt?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Nie, bułeczki w żadnym wypadku nie powinny rozlewać się na blaszce. Albo ciasto było przegarowane (za długo wyrastało), albo bułki nie były prawidłowo uformowane:)

        Usuń
      2. Uformowane były dobrze, bo dopiero po chwili robiły się płaskie. A więc pozostaje ta pierwsza opcja, że za długo wyrastały. Ale to musi wtedy chodzić o pierwsze wyrastanie jeszcze w misce. Bo na blaszce nie zdążyły jeszcze dobrze wyrosnąć, a juz się spłaszczyły. No cóż... dam im jeszcze jedną szansę. W smaku są super. Tylko ten kształt....

        Usuń
      3. Daj im szansę:) Napiszę jeszcze jak formowałam bułki. Z odciętego kawałka ciasta uformowałam kulkę, tak jak robimy to np. przy knedlach, następnie ją spłaszczyłam. Teraz brzegi placuszka zawijam do środka, lekko naciągając ciasto. Powtarzam czynność wielokrotnie na długości całego zewnętrznego brzegu placka, aż powstanie śliczna kulka. Uformowane bułeczki układam na blaszce złączeniem do dołu:) Powodzenia:)

        Usuń
      4. Dziękuję ci za ten szczegółowy opis :) Zrobiłam tak jak napisałaś i rzeczywiście kształt wyszedł bardzo ładny. Formując te kuleczki podsypywałam je troszkę mąką, bo inaczej się potwornie kleiły. Ciasto wyszło gęściejsze niż wczoraj, więc kulki zachowały swój kształt. Ale po ułożeniu na blasze niestety nie urosły mocno. a nie chciałam przesadzić z tym wyrastaniem. Niestety nie wyszły puszyste. Są zbite i wszystkie popękały pod koniec pieczenia. Da się zjeść, ale to nie to. Nie wiem czy zrobię trzecie podejście. Chciałam je robić dla moich dzieci, ale widać... nie każdy ma do tego rękę. Szkoda.

        Usuń
      5. Nie odpuszczaj. Moja przygoda z ciastem drożdżowym zaczynała się bardzo podobnie. Bułeczki popękały ponieważ nie pozwoliłaś im dostatecznie wyrosnąć i pod wpływem wysokiej temperatury je rozerwało. Przy drożdżowym cieście potrzebne jest wyczucie. Kilka prób i będzie o`key. Jak ciasto się klei, wyrzuć je na blat i całość zagnieć jeszcze raz posypując delikatnie mąką - nigdy każdą bułeczkę odzielnie:)

        Usuń
      6. Jednak nie wytrzymałam i zrobiłam trzecie podejście ;)
        Zrobiłam tym razem bez jajek. Wyszły idealne! Niesamowicie puszyste, okragłe itp. Są cudowne!

        Usuń
      7. Cieszę się, że się udało, choć z jajkami są bardziej deserowym wypiekiem. W cieście drożdżowym nie tylko stopień wysuszenia mąki, ale i wielkość jajek mają duże znaczenie:)

        Usuń
    6. 1 opakwanie suchych drozdzy ? moje opakowanie to 100g :) można by precyzyjniej okresclic mianowice w gramach :D

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Faktycznie, widziałam ostatnio w Polsce takie kolosy po 100g:) Tradycjne opakowanie drożdży to 42 g i taka ilość chodzi:) Można też przeczytać na opakowaniu dozowanie!

        Usuń

    Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)