Guten Appetit

niedziela, 29 listopada 2015

Kurkuma - przyprawa życia


Kurkuma (ostryż długi, szafran indyjski, turemerik), roślina podobna do imbiru, która rośnie w rejonach tropikalnych. Korzenie jej zawierają żółtą substancję - kurkumę - które zawierają kurkuminę i inne kurkumidoidy. Kurkuma jest używana od 5000 lat w medycynie ajurwedyjskiej.
To najbardziej wartościowa, ogólnodostępna przyprawa.
Nie brak dowodów naukowych na zbawienne działanie kurkumy na nasze zdrowie. Dlatego warto zrobić dla niej miejsce w naszej kuchni.

Właściwości zdrowotne kurkumy:
  •  kurkuma słynie ze swoich właściwości cytotoksycznych - działa toksycznie na komórki rakowe. Najnowsze badania pokazują, że kurkumina nie dość, że niszczy komórki nowotworowe to "wysyła" sygnał, który rozpoczyna proces samotrawienia się raka. W odróżnieniu od syntetycznych leków antynowotworowych kurkuma nie atakuje zdrowych komórek i DNA, a jej stosowanie nie niesie za sobą żadnych skutków ubocznych 
  • oczyszcza krew i ma działanie przeciwzapalne
  • jest idealnym dodatkiem do dań wysokobiałkowych, gdyż sprzyja trawieniu białek i zapobiega tworzeniu się toksyn w organiźmie człowieka
  • dobrze działa na wzdęcia, wspomaga pracę wątroby. Wpływa korzystnie na powstawanie soków trawiennych i żółci
  • poprawia funkcjonowanie mózgu i zmniejsza ryzyko jego chorób
  • obniża ryzyko występowanie chorób serca. Może hamować tworzenie zakrzepów w naczyniach
  • może pomóc w leczeniu i zapobieganiu choroby Alzheimera
  • jest pomocna w leczeniu zapalenia stawów
  • hamuje produkcję kamieni żółciowych
  • skutecznie zwalcza depresję
  • obniża poziom cholesterolu i glukozy
  • łagodzi niestrawność żołądka
  • może opóźniać procesy starzenia  
JAK STOSOWAĆ KURKUMĘ ?

Kurkuma jest składnikiem innych przypraw, np. szeroko stosowanego w kuchniach świata curry. Kurkumę lepiej jednak kupować odzielnie, gdyż w mieszance curry jest jej mało - około 20%.
Przyprawę powinno dodawać się na początku gotowania. W kuchni indyjskiej najczęściej używana jest do potraw z ryżu i warzyw, szczegolnie fasoli oraz do domowych wypieków.  
Dodana w niewielkiej ilości ma łagodny smak i zapach. Wystarczy 1/8 łyżeczki kurkumy na 4 porcje jajecznicy, omletu, warzyw, zupy czy ryżu.
Koniecznie należy zmieszać kurkumę z papryką lub pieprzem. Samej kurkumy organizm nie jest w stanie przyswoić, a w połączeniu z papryką jej działanie zwiększa się 2000 razy. Powinna być również rozpuszczona w daniu z oliwą lub olejem.
W Polsce nadal jest niezbyt popularna, a wykorzystywana głównie jako barwnik do masła, sałatek i ryżu. Uwzględnianie jej w codziennej diecie jest najprostszym sposobem, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

źródło : tutaj i tu


4 komentarze:

  1. Bardzo czesto uzywam w kuchni kurkume. No ale coz z tego,jak nie mialam pojecia,ze organizm przyswaja ja w towarzystwie pieprzu i papryki:-(. Dziekuje Ci za ten post:-P.

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie, jeszcze do niedawna sama o tym nie wiedziałam:) No cóż, uczymy się całe zycie. Cieszę się, że mój post sie przydał:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pożyteczny artykuł! Używam kurkumy głównie w surówkach, na szczęście w towarzystwie pieprzu :)

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)