Guten Appetit

sobota, 2 stycznia 2016

Zielone smoothie z czerwonego grapefruita i jarmużu


Przez długie lata niedoceniany grapefruit przegrywał z innymi cytrusami: pomarańczą, mandarynką czy cytryną, teraz grapefruit tryumfuje.
Grapefruity są niskokaloryczne (w 100 g mają 50 kcal), a do tego przyspieszają przemianę materii, ułatwiają spalanie tłuszczów i oczyszczają organizm - dzięki czemu opóźniają proces starzenia i poprawiają urodę. Bezkonkurencyjna pod tym względem jest biała wewnętrzna skórka, czyli albedo.
Nie warto więc pedantycznie oczyszczać z niej owoców, lepiej polubić jej lekko gorzkawy smak, szczególnie w czasie trwania diety oczyszczającej.
Grapefruity mają niski indeks glikemiczny (IG=20), a do tego dzięki zawartości pektyn obniżają poziom glukozy we krwi, są więc owocami wskazanymi dla cukrzyków.
Drugim nowym skladnikiem koktaju jest czerwony banan. Kupiłam wiedziona ciekawością jak smakuje. Jest nie tylko dużo smaczniejszy od wszechobecnego żółtego krewniaka, ale też dużo zdrowszy. Kremowy miąższ czerwonego banana jest mniej mączysty i ma wyjątkowo aksamitną konsystencję. Szkoda, że tak rzadko bywa na sklepowych półkach.
Jarmużu nie trzeba nikomu przedstawiać, na dobre zagościł w naszym menu, a imbir o silnym działaniu rozgrzewającym, termogenicznym i przeciwzapalnym powinien być składnikiem każdego zimowego koktajlu.

Składniki na 2 porcje:
1 czerwony grapefruit
1 jabłko
1 czerwony banan
1-2 liście jarmużu 
plasterek imbiru
niecała szklanka wody mineralnej

Wykonanie: 
  • na dno blendera wlać niecałą szklanke wody mineralnej
  • obrać jabłko i banana, następnie pokroić na mniejsze cząstki. Umyć, usunąć grubą łydygę z jarmużu i pokroić liść w paski
  • grapefruita obrać z grubej wierzchniej skóry i pokroić na mniejsze kawałki, następnie dorzucić do blendera, bądź z pomiędzy białych błonek wyciąć pojedyńcze fileciki grapefruita i dołożyć do zmiksowania. Operację najlepiej przeprowadzić nad kielichem blendera, by zebrać wyciekający sok. Na koniec dołożyć kawałek obranego imbiru
  • zmiksować do pożądanej konsystencji i wypić zaraz po przygotowaniu
                                                                 NA ZDROWIE!

Uwagi: Uważaj na łączenie grapefruitów z lekami. Sok z grapefruita ma najwięcej ze wszystkich cytrusów związków wchodzących w interkcję z lekami. Najlepiej nie pić soku i nie jeść owoców 4 godziny przed przyjęciem leku i po nim. Jeśli leki nie wchodzą w interakcję z cytrusami nie eliminuj ich z diety.


Niskokaloryczny styczeń 2016

10 komentarzy:

  1. idealny na oczyszczenie organizmu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mmmm...szczególnie po świątecznym przejedzeniu:)

      Usuń
  2. Weroniko, wszystkiego dobrego w Nowym Roku :) Miło do Ciebie zaglądać !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatka, miło Cię widzieć:) Dziękuję i wzajemnie wszystkiego co najlepsze na Nowy Rok:)

      Usuń
  3. Piekny kolorek. Mysle,ze smak jeszcze lepszy. A o wlasciwosciach,to juz Ty napisalas :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, ha, ha...a nie przeczytałaś?
      Jeśli lubisz szlachetną goryczkę grapefriuta będzie Ci smakować!

      Usuń
  4. A jak nie znajde czerwonego banana to moze byc normalny??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście:) Czerwonego podałam jako ciekawostkę, sama nie wiem, kiedy uda mi się go znowu uopolować:)

      Usuń
  5. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)
    Skorzystałam z przepisu, ale nie wyszedł mi taki piękny zielony kolor, nawet dodałam więcej jarmużu :(
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Lusiu:) I wzajemnie - wszystkiego co najlepsze w Nowym Roku:) To nie ilość jarmużu czyni zielony kolor, ale moc blendera. Kolor się intensyfikuje w miarę rozpadu na coraz drobniejsze cząsteczki:) Jest to możliwe tylko z bardzo mocnym blenderem:)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)