Guten Appetit

wtorek, 17 maja 2016

Pasta lubczykowa - maggi w słoiczkach na zimę


Pasta lubczykowa - wspaniała, intensywna w smaku, świetna przyprawa w swej naturalnej formie. Bez dodatków, polepszaczy, wzmacniaczy smaku, nie ma się co równać z maggi ze sklepowych półek. W tej formie ma również o wiele większy zakres zastosowania. Lubczyk rośnie szybciej, niż zdążysz go przetworzyć, zatem do dzieła! Nie tylko aromatyzuje potrawy i dodaje im smaku, jest również bardzo zdrowy.

W podobny sposób przygotowawałam już pastę z czosnku niedźwiedziego, czyli listki zmiksowałam z dodatkiem soli i oliwy. Do przygotowania pasty z lubczyku zainspirował mnie przepis znaleziony tutaj.  
Autorka przygotowała pastę tylko z dodatkiem soli w proporcji 7 części lubczyku na 1 część soli (700 g liści lubczyku i 100 g soli). Ważne jest użycie soli morskiej, himalajskiej, kamiennej - bez dodatków, ponieważ mogą spowodować zgorzknienie pasty.
Niestety blender kielichowy potrzebuje dużych ilości wsadu, a mały rozdrabniacz nie radził sobie bez dodatku oliwy (oleju) także zrobiłam pastę starym sposobem. Dodatek soli i oliwy to świetne konserwanty, zatem pastę możesz długo przechowywać, nawet do roku.

Składniki:
120 g liści lubczyku (10-12 łodyg)
20 g soli morskiej
4 łyżki oliwy lub oleju tłoczonego na zimno

Wykonanie:
  • łodygi lubczyku umyć i osuszyć w papierowym ręczniku. Oberwać listki. Pokroić w paski i umieścić z solą w rozdrabniaczu. Miksować dolewając porcjami oleju, aż do otrzymania pasty
  • pastę przełożyć do wyparzonego słoiczka, zakręcić i gotowe! Używać wg potrzeby
                                                               SMACZNEGO !


26 komentarzy:

  1. Wygląda jak magiczna mikstura :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, bo z magicznej mikstury - magiczny smak:)

      Usuń
  2. Lubczyk to moja ulubiona przyprawa. Tam gdzie sie da,to musze ja dodac;-). Ogolnie zapach,jak dla mnie-cudowny;-). Z pewnoscia skorzystam z przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dla mnie lubczyk buduje smak wielu potraw:) Rosół bez lubczyku, to przecież niemożliwe!

      Usuń
  3. co do zasady się zgadzam, w szczegłach jednak problem polega na tym że nie mam zamrażlanika z gumy, ani ziemianki, aby pomieścić wszystkie zaprawy.
    Hoduję zioła na parapecie prapecie w kuchni przez cały rok. Dostarczam im wody i tak jakoś nam leci :D

    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość ziół nawet zimuje w ogrodzie lub można hodować na parapecie, niestety lubczyk po kwitnieniu, a kwitnie w maju traci kolor, aromat i żółknie, a byłoby szkoda go nie przerobić. Pasta to dobra alternatywa zamrażania lubczyku:) Pozdrawiam Kasiu:)

      Usuń
  4. Ja tu widzę i magię i kolor i aromat, a jaka oszczędność zamrażarki!!!!! To poezja dla wszystkich zmysłów .Gratulacje Pani NIKO , to Pani zasługa ,zaraz biorę się do pracy.
    Dzięki i serdecznie pozdrawiam - Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna, cieszę się, że mogłam być inspiracją! Zgadzam się, zioła to magia i poezja smaków:) Pozdrowienia

      Usuń
  5. od niedawna pokochałam lubczyk-zupa bez niego jest bez smaku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, lubczyk dodaje niesłychanego aromatu każdej zupie:)

      Usuń
    2. ZROBIŁAM SUPER WYSZŁO :)

      Usuń
  6. Można jakos pasteryzowac na zime czy tylko do bieżącego użytku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalać oliwą, a przetrzyma bez pasteryzacji. Sól już konserwuje, a tu jest dość duże jej stężenie:)

      Usuń
  7. Witam! Pomysł genialny, ale mam pytania: jak przechowywać tą pastę (lodówka czy normalnie na półce) i jak długo można przechowywać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używam pastę wg potrzeby od maja. Stoi w lodówce!

      Usuń
  8. Czy można taki słoiczek zapasteryzować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale myślę, że to zbyteczne:)

      Usuń
  9. Ja lubczyk suszę w cieniu werandy a później oddzielam listki od łodyg. Aromat w potrawach zwielokrotniony . No i nie ma w nim soli!. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wcześniej suszyłam. Wolę jednak soczyście zielony i bardziej aromatyczny z solą. Dodaje później do zupy, czy sosu po prostu mniej soli:)

      Usuń
  10. Lubczyk hodowany w ogrodzie żółknie jeśli rośnie w słońcu, natomiast w cieniu nie ma tego zjawiska. Jest zielony przez całą wegetację.
    Tak jest w moim ogródku i u znajomych też.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację! Mój ma słoneczną wystawę, bo zioła uwielbiają słońce! Pomimo wszystko lepiej jednak zebrać lubczyk na zimowe zapasy przed zawiązaniem pąków kwiatowych!

      Usuń
  11. Witam. Czy mozna taka pastę zrobic również z liści pietruszki ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam ale myślę, że tak. Jakbym miała nadmiar liści pietruszki wolałabym je chyba zamrozić:)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)