Guten Appetit

sobota, 14 października 2017

Paj jabłkowy - genialny


Ciasto z jabłkami to jesienny must have. Dziś polecam staroangieki paj, przepis pochodzi stąd. Długo szukałam czegoś nowego, innego - wybór okazał się bardzo celny. Neutralne w smaku, kompletnie bez cukru niesamowicie kruche ciasto i bogate w smak jabłkowo - cynamonowe nadzienie. Wspaniałe, warte upieczenia!
Ciasto można dowolnie ozdobić jesiennymi motywami, także daje dość spore pole do popisu domowym cukiernikom z inwencją twórczą.

Zagniecione ciasto chłodziło się już w lodówce, gdy odkryłam, że pośród mnogości foremek nie mam żadnej z jesiennym motywem. Sama zatem wykroiłam listki, a motyw nerwa liściowego wykonałam nożykiem. Udało się, wyszło całkiem nieźle! Ciasto zachwycało i smakiem i wyglądem! Zapraszam do przepisu! Jeśli się skusisz, ciasto dołączy do grona Twoich ulubionych wypieków!

Składniki na ciasto:
300 g mąki orkiszowej jasnej 630
1/2 łyżeczki soli
175 g zimnego masła
4 łyżki zimnej wody
Składniki na nadzienie:
8-10 jabłek
100 g cukru/ksyliotolu
1 łyżeczka cynamonu
15 g masła
1 łyżeczka mączki ziemniaczanej
dodatkowo:
1 żółtko+1 łyżka mleka

Wykonanie:

  • mąkę wymieszać z solą i z kawałkami pokrojonego masła, zagnieść ciasto. Pod koniec dodać wodę, by całość skleić. Uformować kulę, owinąć folią spożywczą i umieścić w lodówce
  • jabłka obrać, podzielić na ćwiartki, wykroić gniazda nasienne i poszatkować. Wymieszać z cukrem, cynamonem i mączką ziemniaczaną. Odstawić
  • ciasto podzielić na 2 części. Pierwszą cieniutko rozwałkować, najlepiej pod płatem folii spożywczej do wielkości foremki (u mnie o średnicy 26 cm). Przenieść na wałku i wyłożyć ciastem dno foremki wyłożonej uprzednio papierem do pieczenia. Resztę ciasta rozwałkować, wykroić paski i uformować rant dookoła formy, zlepić ze spodem
  • na ciasto wyłożyć przygotowane jabłka. Jeśli puściły sok, nie wlewaj go do formy. Na jabłkach rozłożyć wiórki masła
  • z reszty ciasta wyciąć dowolne kształty i ułożyć na jabłkach. Wszystkie elementy posmarować żóLtkiem wymieszanym z mlekiem
  • piec w 220`C około 45 minut
                                                                  SMACZNEGO !                                                


6 komentarzy:

  1. Lubie ciasta z jablkami I sliwkami. Twoje wyglada bardzo apetycznie. Dzisiaj bratowa mnie poczestowala szarlotka wedlug nowego przepisu. Totalna klapa. Chyba za bardzo soczyste jablka. Spod taki mokry jakby polany sokiem jablkowym. Mozesz podpowiedziec,jakiej odmiany jablek uzyc do takiego ciasta? Ogolnie mnie tez interesuje,jakie sa najlepsze jablka na szarlotke :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szara reneta i antonówka to szarlotkowy klasyk, tutaj użyłam championa. Nadmiar soku jaki się zebrał po odstaniu z cukrem po prostu odlałam. Ciasto jest kruche, suche, przepyszne!

      Usuń
  2. Good day very cool site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I'll bookmark your blog and take the feeds additionally?
    I'm satisfied to search out so many helpful info right here in the
    submit, we'd like work out more strategies on this regard, thank you for sharing.

    . . . . .

    OdpowiedzUsuń
  3. O jej, świetnie się prezentuję :D Nic tylko wsuwać taką pyszność :P

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Możesz go skomentować i podzielić się ze znajomymi. Na pewno będą Ci wdzięczni i ja również:)