Guten Appetit

środa, 22 listopada 2017

Pasta słonecznikowa z chrzanem


Nasiona słonecznika to bardzo cenne "jedzenie" i powinno się znaleźć w każdej zdrowej diecie. Te maleńkie ziarenka to rewelacyne źródło witaminy E i wszystkich witamin z grupy B, bogactwo soli mineralnych, białka i zdrowych tłuszczy.
Naturalne bogactwo fitosteroli wspomagających walkę z wysokim cholesterolem, cukrzycą, nawet nowotworami.
Najwięcej jednak wartości odżywczych zachowują ziarenka jedzone na surowo, bez podoprażania. Świetne jako dodatek owsianek, musli, dressingów, jogurtów, czy sałatek.
Po namoczeniu i zmiksowaniu tworzą bardzo smaczną pastę kanapkową. Do pasty możesz dodać wszystko co lubisz, by wzbogacić jej smak. Przepis na pastę np. z suszonymi pomidorami znajdziesz tutaj.
Ponieważ same zmiksowane nasionka są dosyć mdławe, przy domowej  produkcji chrzanu jego dodatek nasunął się sam. To najlepsza pasta słonecznikowa jaką wyprodukowałam. Bardzo polecam!

Składniki:
200 g słonecznika
sól, pieprz
sok z cytryny
chrzan tarty - 2 łyżki
4-6 łyżek wody

Wykonanie:

  • ziarna słonecznika namoczyć w zimnej wodzie, najlepiej na całą noc. Moczenie ziaren nie tylko ułatwia blendowanie, ale czyni ziarenka łatwostrawnymi i zwiększa przyswajalość składników odżywczych
  • rano ziarna odcedzić i wypłukać pod bieżącą wodą
  • nasiona słonecznika zblendować na grudkowatą masę. Dolewać stopniowo wody, dodać przyprawy i chrzan i blendować do uzyskania żądanej konsystrencji. Ilość chrzanu należy dopasować do własnych preferencji smakowych
  • przełożyć do słoika z nakrętką. Przechowywać w lodówce kilka dni  
                                                                 SMACZNEGO !


poniedziałek, 20 listopada 2017

Orkiszowy chleb dekoracyjny. Listopadowa piekarnia


Listopadowa piekarnia Amber z bloga "Kuchennymi drzwiami" otwiera swoje podwoje. Orkiszowy chleb dekoracyjny w tym  miesiącu zaproponowała Dana z bloga "Leśny zakątek". Chleb orkiszowy to dla mnie żadna nowość, bo okiszową mąkę używam na co dzień i piekę chleby orkiszowe-żytnie.
Skusiłam się na pieczenie chlebka, poniewaź zachwyciły mnie urocze zdobienia. Do tego rodzaju zabawy ciasto chlebowe musi mieć odpowiednią konsystencję.

sobota, 18 listopada 2017

Dyniowy warkocz drożdżowy z nadzienim makowym


Uwielbiam domowe wypieki drożdżowe, nie tylko za smak i i zapach, ale to najzdrowsze słodkości jakie możesz przygotować w domowym zaciszu.
O tej porze roku dodatek dyni narzuca się sam, a ponieważ chlebki i chałki gościły już na blogu dziś zapraszam na dyniową drożdżówkę z makowym nadzieniem.

czwartek, 16 listopada 2017

Pasztet z dynii


Nie znudziła Ci się jeszcze dynia? To świetnie, bo mam następną propozycję wykorzystania słonecznego warzywka. Dziś pasztet z dyni. Z założenia powinien być wegeteriański, mój jednak nie jest, bo do jego przygotowania wykorzystałam resztki wędzonego boczku zalegającego w lodówce. Zależy jakiej odmiany dyni użyjesz pasztet może być słodkawy w smaku. Nam to nie przeszkadzało, bo z domowym, chrupiącym pieczywem smakował wyśmienicie.

wtorek, 14 listopada 2017

Pierogi z gęsiną


Dalszy ciąg kuchennego recyklingu po gęsiej uczcie - dziś pierogi z gęsiną. Zanim na pieczonych kościach przygotowałam krupnik (przepis tutaj), większe kawałki mięsa odzieliłam od kości właśnie z przeznaczeniem na pierogi.

poniedziałek, 13 listopada 2017

Krupnik orkiszowy na kościach z pieczonej gęsi


Może niektórzy mocno się zdziwią, ale kości pozostałe po gęsiej uczcie można wykorzystać do przygotowania aromatycznego rosołku lub np. krupniku. Dzisiaj zapraszam na wyjątkowo smaczny i super zdrowy - krupnik orkiszowy.
Nie planowałam krupniku z kaszy orkiszowej, kaszka wylądowała w koszyku z zakupami dość przypadkowo.
A krupniczek jest wspaniały, kaszka drobniutka, rozkleja się podobnie jak jęczmienna, w smaku delikatniejszy niż tradycyjny jęczmienny.
Nadmienię, iż orkisz przeżywa renesans dzięki trendowi na zdrowe odżywianie.
Wartości zdrowotne kaszy orkiszowej sprawiają, że odziałuje ona na cały organizm, odtruwa go i regeneruje, wspomaga pracę wątroby, układu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu. Ma działanie przeciwzapalne, dodaje energii i niweluje zmęczenie.

sobota, 11 listopada 2017

Gęś pieczona z faszerowanymi jabłkami


W Polsce tradycja podawania gęsi w dniu św. Marcina odrodziła się na nowo i tak jak prawie w całej Europie  pojawi się tego dnia na wielu stołach. Zyskała dodatkowo wymiar patriotyczny, wszak 11 listopada to Narodowe Święto Niepodległości.
Nieśmiało sięgamy po gęsie uda i piersi, ja namawiam odważ się i upiecz gęś w całości!
To nic trudnego, tylko dość rozciągnięte w czasie, a całą pracę ani tak wykonuje za nas piekarnik. Gęś jest  tłusta - i to jej ogromna zaleta, bo nie ma ryzyka, że wyschnie na wiór.
Proponuję wcześniej mięso namoczyć w solance, bo to dodatkowy gwarant, że mięso będzie kruche i soczyste. Następny punkt to sucha marynata i tu najlepiej gęś pozostawić w ziołach na całą noc.
Najbardziej popularna jest chyba gęś pieczona i nadziewana jabłkami, bowiem winne jabłka wyjątkowo dobrze harmonizują z aromatem gęsiny, wchłaniając przy tym nadmiar tłuszczu.

czwartek, 9 listopada 2017

Tarty chrzan na zimowe zapasy


Chrzan obok czosnku i cebuli jest świetnym elementem profilaktyki chorób przeziębieniowych i dróg oddechowych, bo to naturalny antybiotyk, który ma silne działanie antywirusowe i przeciwbakteryjne.
Chrzan to bomba witaminowa. Jego korzeń obfituje w witaminy A, B, B1, B2, C i E, a także w wiele składników mineralnych, wśród których znajduje się potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, mangan, sód, cynk, siarka, jod, oraz chlor. W świeżo starym korzeniu chrzanu ilość witaminy C przewyższa tę zawartą w cytrynach i pomarańczach. Im dłużej korzeń chrzanu jest przechowywany, ilość ta systematycznie maleje.
Wspomaga układ trawienny, pobudza apetyt, pozytywnie wpływa na metabolizm oraz funkcjonowanie pęcherzyka żółciowego. Łagodzi bóle reumatyczne.
Warto wiedzieć, że chrzan rozrzedza krew i skutecznie obniża zły cholesterol.
Działa silnie rozgrzewająco, zatem okres jesienno-zimowy to jego pora.

wtorek, 7 listopada 2017

Dyniowe curry z pieczarkami i białą kaszą gryczaną


Potraw z dynią ciąg dalszy, dziś zapraszam na szybkie curry z dynią, pieczarkami i brokułem, pyszny i zdrowy obiad wegeteriański. Dodatek stanowi biała kasza gryczana.
Jeśli nie przepadasz za kaszą gryczaną to najpewniej za paloną (prażoną), bo kasza gryczana niepalona, biała jest bardzo delikatna w smaku i nie posiada charakterystycznego posmaku gryki.

niedziela, 5 listopada 2017

Domowy paprykarz szczeciński


Paprykarz szczeciński w kultowej czerwonej puszce święcił tryumfy pod koniec lat 60- tych. Powstał, by zagospodarować rybne ścinki przy wykrawaniu kostek z mrożonych rybich bloków. Receptura oparta została na afrykańskiej potrawie czop-czop, składającej się z kawałków smażonej ryby, ryżu i pikantnej przyprawy przypominającej smak papryki.
Kombinacja smaków bardzo przypadła Polakom do gustu i zapewniła ogromną popularność konserwie na długie lata.

piątek, 3 listopada 2017

Bitki schabowe z gruszkami



Pyszna propozycja podania schabu na jesienny obiad. Nie muszę nikogo przekonywać, że mięso doskonale smakuje z owocami. Dziś schab z gruszkami. Proste, łatwe do przygotowanie danie wygląda imponująco. Kilka składników, a tworzy idealną kompozycję smakową. Nie żałowałam ziół, suszony i świeży tymianek wieńczą dzieło!

środa, 1 listopada 2017

Dyniowe kluski śląskie


Dziś zapraszam na kluski śląskie w jesiennej odsłonie, z dodatkiem dynii. Dyniowe puree to bardzo wdzięczny dodatek nie tylko do ciast, ale wszelkiej maści klusek. Na smak dynia nie ma zbyt wielkiego wpływu, ale dodatek karotenu w sezonie jesienno-zimowym jest jak najbardziej w cenie.